شرح وظایف خادمیاران رضوی

خادمیاران رضوی به دسته های مختلفی تقسیم شده و وظایف مختلفی دارند.
انتظامات افتخاری خواهران: 
در رواق‌های ویژه بانوان، تعدادی خانم وظیفه ایجاد نظم و راهنمایی زائران را بر عهده دارند. آن‌ها مانتو، شلوار و مقنعه سبز رنگ می‌پوشند. به بیان دیگر این خانم‌ها بعضی از وظایف خادمان و فراشان را انجام می‌دهند و در صورت نیاز به شست‌وشوی کف رواق‌ها یا برای نظافت و جارو زدن، از خادمان و فراشان مرد کمک می‌گیرند.
انتظامات افتخاری برادران: 
این گروه کار دربانان یعنی راهنمایی زائران و نظافت را در 6 صحن پیرامونی یعنی صحن‌های جامع رضوی، کوثر، هدایت، رضوان و غدیر انجام می‌دهند.
بسیج برادران و خواهران:
 پس از حادثه انفجار خون‌بار حرم مطهر رضوی که در 30 خردادماه 1373 رخ داد، در مبادی بارگاه ملکوتی امام هشتم (علیه‌السلام) زائران بازرسی می‌شوند. این مهم را بسیجیان انجام می‌دهند.
گروه انتظامات حریم رضوی:
 این گروه به راهنمایی زائران در حد فاصل درب ورودی تا خیابان اصلی می‌پردازند.
نیروهای صندلی چرخ‌دار: 
برای انتقال معلولان و افراد سالخورده به تناسب فضا و ازدحام جمعیت از صندلی چرخ‌دار و خودرو‌های برقی استفاده می‌شود. لباس این خدمت‌گزاران هم کت و شلوار سورمه‌ای است که البته در ایام تابستان به آنها اجازه داده شده از کت استفاده نکنند و آنها را با پیراهن سفید می‌بینیم.
شمیم رضوان: 
گل‌های روی ضریح نورانی امام هشتم (ع) هر روز (24 ساعت یک‌بار) عوض می‌شود. گروه شمیم رضوان هر روز گل‌های روز پیشین را با دستگاه ویژه‌ای خشک و بسته‌بندی می‌کنند و با سایر اقلام فرهنگی به زئران می‌دهند.
خدمت‌یاران:
 گاه ظرفیت کفشداری‌ها تکمیل می‌شود یا زائر و مجاور مایلند از یک رواق وارد و از رواق دیگری خارج شود و در نتیجه نمی‌تواند کفش خود را به کفشداری بسپارد. هم‌چنین افرادی که می‌خواهند در صحن‌ها و زیر آسمان نماز جماعت بخوانند جایی برای کفش‌های خود ندارند.
خدمت‌گزاران صحافی:
 کتاب‌های قرآن و ادعیه نیز با توجه به کثرت استفاده، عمر مشخصی دارند و با گذشت زمان نیاز به تعمیر و صحافی دارند. این کار را جمعی از صحافان مشهد انجام می‌دهند. آنها طبق زمان‌بندی مشخصی در حرم مطهر حضور می‌یابند و کتا‌ب‌ها را مرمت می‌کنند.
گروه آینه رضوان:
 مانند صحافان، عده‌ای از کارشناسان فلزات قیمتی در مشهد، وظیفه زنگارزدایی و پرداخت ضریح، درب و پنجره‌های حرم مطهر رضوی را برعهده دارند. این گروه طبق زمان‌بندی مشخصی ضریح و پنجره‌های فولادین و نقره‌ای را با مواد مخصوصی تمیز می‌کنند.
خدمات افتخاری فرش: 
کف رواق‌ها و صحن‌ها مفروش به چند هزار متر مربع فرش است. نظارت بر این فرش‌ها وظیفه تعدادی از خبرگان و متخصصان فرش است. این گروه کارشناس درباره کیفیت، نظافت، تعویض و چیدمان فرش‌ها در حرم مطهر مشاوره می‌دهند.
نیروهای افتخاری بهداشت: 
در این گروه کارشناسان بهداشت حضور دارند و با بازدیدهای میدانی نظر کارشناسی خود را درباره وضعیت بهداشتی اعلام می‌کنند.
مهمانسرا: 
کار این گروه آماده‌سازی غذا، طبخ و پذیرایی و نظافت پس از پذیرایی است.
گروه طاهر؛ خادم خادمان:
برای استراحت تمامی خادمان و خدمتگزاران آسایشگاه‌هایی در حرم مطهر رضوی در نظر گرفته شده است. نظافت و گردگیری آسایشگاه‌ها و دفاتر خدمات‌رسانی را برادران و خواهران این گروه انجام می‌دهند.
نیروهای بخش گم/پیداشدگان:
 گاه کودک یا فرد بزرگسالی از خانواده جدا می‌شود و باید به او کمک کرد تا خانواده خود را بیابد. این وظیفه را گروهی از بانوان بر عهده دارند.
نیروهای افتخاری روشنایی :
 تمیز کردن آینه‌کاری‌ها، لوسترها بر عهده این گروه است.
بخش فنی: 
در این بخش کارشناسان در رشته‌های مختلف تاسیسات، مکانیک، خیاطی، ساختمان و … حضور دارند و در صورت نیاز از آن‌ها استفاده می‌شود.
گروه فضای سبز:
 نگهداری و مراقبت از فضای سبز در اماکن متبرکه بر عهده این گروه از کارشناسان کشاورزی و باغبانی است که به صورت افتخاری در حرم مطهر رضوی فعالیت می‌کنند.
گروه پایش:
 برای حصول اطمینان از کیفیت خدمات‌رسانی گروهی از کارشناسان وظیفه بررسی خدمات را بر عهده دارند. با توجه به وظیفه این گروه، آن‌ها لباس فرم ندارند.